Ohjelmointi – kenelle, miksi ja milloin? Joskus on hyvä siirtyä uuteen treenisuunnitelmaan.

Jokainen virallisella crossfit-salilla harjoitteleva harrastaja on myös jonkin ohjelmoinnin piirissä. Päivän treenit eivät tipu taivaalta tai Gamesin pääkonttorista, vaan joku aina suunnittelee, ehkä jopa testaa etukäteen päivän treenin.

Hyvä ohjelmointi on monipuolinen ja kaikille perustreenaajille sopiva. Sen pitäisi kehittää kaikkia fyysisen kunnon osa-alueita.

Suurimmalla osalla Suomen saleista on käytössä ohjelmointi, jossa torstai ja sunnuntai ovat ns. lepopäiviä tai ainakin päiviä, jolloin ei ole ohjattuja tunteja. Tällä yritetään varmistaa, että jokainen treenaaja lepää ainakin joskus. On nimittäin niitäkin, jotka olisivat salilla joka päivä, jotta eivät missaa mitään wodia. Joillekin kuitenkin toimii paremmin esimerkiksi viisi päivää treeniä, kaksi päivää lepoa -systeemi.

Ohjelmoinnin olisi syytä sisältää benchmark wodeja tai samoja metconeja tasaisin väliajoin, jotta omaa kehitystään voi mitata.

Jossain vaiheessa jokainen kisaaja on kuitenkin siirtynyt salin omasta päivittäisestä ohjelmoinnista spesifimpään ohjelmointiin. Se voi olla valmentajan erikseen suunnittelema tai valmiiksi joltain muulta ostettu. Netistä löytyy myös useita ilmaisia urheilijoille tarkoitettuja ohjelmointeja, samoin kuin voimaharjoitteluun, liikkuvuuden kehittämiseen ja voimisteluliikkeisiin keskittyviä ohjelmointeja.

Listasimme muutaman syyn, miksi erityinen ohjelmointi voi olla hyvä vaihtoehto.

1. Treenaat tavoitteellisesti kisoihin.

Harva enää pääsee edes Suomen huipulle treenaamalla vain kerran päivässä. Kilpailijoiden ohjelmointeihin on yleensä suunniteltu kaksi treeniä per päivä. Lisäksi treenien intensiteetti ja taitovaatimukset ovat paljon kovempia kuin salien perusohjelmoinnin. Tämä takaa myös paremman kehityksen.

2. Sinulla on selkeästi jokin heikkous, jota haluat parantaa.

Monet tavisharrastajatkin tekevät nykyään talvella esimerkiksi voimakauden. Tosiasia on, että kaikki ominaisuuksia ei voi kehittää optimaalisesti yhtä aikaa. Jos heikkoa osa-aluetta haluaa kehittää, siihen kannattaa panostaa, vaikka se tarkoittaisi ajan ottamista pois joltain muulta tekemiseltä.

3. Treenaat useammin kuin kerran päivässä.

Vaikka et olisikaan kilpailija tai tähtäisi kisoihin, mutta haluat treenata kaksi kertaa päivässä, on ohjelmointi salin ohjelmoinnin lisänä suositeltava vaihtoehto. Systemaattinen treenaaminen tuo aina parempia tuloksia kuin ”meen nyt tekeen jotain” -touhuaminen.

4. Et kehity optimaalisesti

Jos kehitystä ei tapahdu, ei kannata ensimmäisenä syyttää ohjelmointia. Huomio on kiinnitettävä treenaamisen laatuun ja määrään, ravintoon ja lepoon. Jos kaikki osa-alueet ovat kunnossa, mutta koet, että kehitystä ei tapahdu, voi olla hyvä kokeilla toista ohjelmointia ainakin hetken aikaa.

5. Saat itsestäsi tehot irti myös ilman ryhmää

Valtaosa crossfit-harrastajista pitää lajin positiivisena puolena yhteisöllisyyttä. Kun ympärillä on ryhmä, puskee itseään parempiin suorituksiin. Kaikille yksin treenaaminen ei tuo yhtä hyviä tuloksia. Jos kuitenkin saat itsestäsi tehot irti myös yksin puurtamalla tai jopa nautit itsenäisestä treenaamisesta, oma ohjelmointi voi olla hyvä vaihtoehto.

 

Mistä sitten löytää hyvä ohjelmointi? Miten sellainen tehdään? Paljonko sellainen maksaa? Listasimme crossfit-urheiljoiden käyttämiä ohjelmointeja. Mukana on niin ilmaisia kuin kuukausimaksullisia palveluita. Löydät listauksen jäsenartikkelistamme.

Mainospaikka

Tarjoamme palveluitamme evästeiden avulla. Lue lisää

Käytämme BoxiMedian verkkosivuilla evästeitä parantaaksemme kävijöiden käyttökokemusta sekä viestinnän kohdentamista varten. Käytämme evästeitä myös tilastollisiin tarkoituksiin sekä mittaamaan verkkosivujen liikennettä. Kerättävät tiedot ovat anonyymejä eivätkä sisällä mitään henkilökohtaisia tietoja käyttäjästä kuten nimeä tai sähköpostiosoitetta.

Sulje