Miksi juhannuksena pitäisi juoda (myös) vettä? Listasimme 10 syytä ja vinkit maistuvampaan janojuomaan.

Koska juhannukseksi on moneen paikkaan luvattu vesisadetta, eikä kasvien nesteytyksestä tarvitse huolehtia, on entistä enemmän aikaa huolehtia omasta nesteytyksestä. Suomalainen juhannus-nesteytys on jo lähes käsite, mutta huurteisen, kuplivan tai kirkkaan välissä olisi hyvä muistaa ottaa myös sitä tärkeintä kirkasta, eli vettä.

Ai miksikö? No siihen on erittäin monta syytä. Teimme niistä juhannuksen kunniaksi kattavan listan.

Ihmisestä noin 60 % on vettä. Verestä se muodostaa peräti 90 % ja lihaksistakin 80 %. Ihminen voi elää ilman ruokaa jopa kuukauden, ilman nestettä 5–7 päivää. Keho tarvitsee vettä muun muassa ruoansulatukseen, verenkiertojärjestelmään, syljen eritykseen, ravintoaineiden kuljettamiseen ja lämpötilansa säätelyyn.

Monet tuntevat perussäännön juoda 8 lasia päivässä, mutta nesteen tarve on kuitenkin yksilöllinen. Miesten pitäisi kuitenkin nauttia vuorokaudessa ainakin 3,5 litraa ja naisten 2,5 litraa vettä. Tästä 80 prosenttia pitäisi tulla juomasta ja 20 ruoasta.

Ja  sitten niihin syihin:

1. Munuaiset. Munuaisten läpi kulkee vuorokaudessa noin 1500 l verta. Tästä pieni osaa erotellaan virtsaksi, joka poistuu ruumiista. Munuaiset eivät pysty toimimaan ilman vettä. Vedenpuutos kasvattaa riskiä saada virsatulehdus ja munuaiskiviä.

2. Syövän ehkäisy. Vedenjuonnin on tutkittu vähentävän esimerkiksi virtasakkosyövän riskiä 50 prosentilla.

3. Verenpaine. Vedenpuute paksuntaa verta, mikä voi johtaa korkeaan verenpaineeseen.

4. Nivelet. Nivelten rustot ovat 80 % vettä. Pitkään kestänyt nestehukka voi johtaa nivelkipuihin.

5. Ruoansulatus. Vesi auttaa vatsaa toimintaa. Jos kroppa ei saa tarpeeksi nestettä, suoli ottaa sitä pois ulosteesta, jolloin seurauksena on ummetus.

5. Fiilis. Jo 1–3 % kropan nesteen menetyksestä vaikuttaa mielentilaan ja keskittymiseen sekä lisää päänsäryn mahdollisuutta.

6. Urheilusuoritus. Lihakset, jotka eivät saa nestettä, väsyvät helpommin eivätkä toimi yhtä hyvin. Jo kahden prosentin nesteen menetys kehossa laskee suoritustasoa. Urheilijat voivat hikoilla suorituksensa aikana jopa 6-10 % kehonsa nesteistä.

7. Painonpudotus 1. Runsas vedenjuonti kiihdyttää aineenvaihduntaa. Lisäksi veden juominen saa aikaan ”täydemmän” olon, mikä ehkäisee turhien välipalojen napsimista.

8. Painonpudotus 2. Erään tutkimuksen mukaan puolen litran veden nauttiminen kiihdytti aineenvaihduntaa lähes 30 % seuraavan 1,5 tunnin aikana. Toisessa tutkimuksessa laihduttajat nauttivat puoli litraa vettä ennen aterioita. He laihtuivat 44 % verrokkiryhmää enemmän 3 kk aikana.

9. Iho. Myös iho on elin, jossa on soluja. Noin 70 % soluista on vettä. Vedenpuutos kuivattaa ihoa, mikä taas edesauttaa ryppyjen syntymistä.

10. Krapula. Alkoholi kuivataa kehoa, ja vaikka kuivuminen ei ole krapulan oireiden pääsyy, veden nauttimisen alkoholiannosten välillä on tutkittu helpottavan dagen efteriä.

 

Aamulla maistuu sammal suussa, eikä veden maku houkuta. Mitä tehdä?

– Hyviä luonnonmukaisia maun lisääjiä ovat muun muassa lime, sitruuna, greippi, eri marjat, viinirypäleet, melonit, appelsiini, kiivi ja kurkku. Myös yrtit toimivat.

– Laita marjat tai hedelmät kannun pohjalle ja kaada vesi päälle.

– Pidä kannu jääkaapissa noin tunnin ajan, jolloin maku ehtii siirtyä veteen.

– Poista marjat tai hedelmät viimeistään muutaman tunnin kuluttua, jotteivät ne pehmene ja muuta vettä sameaksi.

 

Voiko vettä juoda liikaa?

Kyllä voi. Runsas vedenjuonti voi aiheuttaa sen, että veren natriumpitoisuus putoaa liikaa. Seurauksena on hyponatremiana tunnettu tila, jonka oireita voivat olla väsymys, voimattomuus, päänsärky, pahoinvointi ja lihaskrampit. Jos natriumpitoisuus pienenee merkittävästi (alle 120 mmol/l), alkaa esiintyä lihasheikkoutta ja hermosto-oireita, yleistä kouristelua ja sekavuutta. Liiallisesta veden nauttimisesta johtuvaa hyponatremiaa ei korjata nauttimalla suolaa vaan vähentämällä nesteen nauttimista. Pahimmillaan se vaatii sairaalahoitoa.

Lähteet: Mm. Healthline, Breaking Muscle, Medical News, University health news, Huffington Post, NBC

 

 

Kokeile vedenjuonnin lisäksi myös BoxiMedian parin vuoden takaista juhannusjumppaa, toimii edelleen! Löydät sen täältä.

Mainospaikka

Tarjoamme palveluitamme evästeiden avulla. Lue lisää

Käytämme BoxiMedian verkkosivuilla evästeitä parantaaksemme kävijöiden käyttökokemusta sekä viestinnän kohdentamista varten. Käytämme evästeitä myös tilastollisiin tarkoituksiin sekä mittaamaan verkkosivujen liikennettä. Kerättävät tiedot ovat anonyymejä eivätkä sisällä mitään henkilökohtaisia tietoja käyttäjästä kuten nimeä tai sähköpostiosoitetta.

Sulje